נטו תכנון פיננסי במאמר על קבלת החלטות

"תחושת הבטן שלי תמיד מתבררת כנכונה", "לכו אחרי הלב" – מי מאיתנו לא שומע או משמיע קלישאות אלה או דומות להן כמעט מידי יום?

קבלת החלטות לפי תחושת הבטן אינה פסולה, אך לפחות בכל הקשור להחלטות כלכליות אני רוצה להציע לכם שלב אחד נוסף לפני ההחלטה:

לשאול את עצמכם האם אתם מקבלים את ההחלטה באמת כי אתם סומכים על תחושת הבטן שלכם, או בגלל שאתם מתעצלים לבדוק, לנתח ולהסיק מסקנות בהתאם.

דוגמאות למשפטים שאנו שומעים מפעם לפעם:

"שער הדולר עומד לעלות כי הוא ירד"

"קראתי בעיתון שזה לא הזמן לפתוח עסק"

"שמעתי שמחירי הדירות עומדים לרדת"

"המניה הזאת עומדת לעלות בקרוב ב-50%"

"אני מרוצה מהצורה שבה פקיד הבנק מטפל בי"

"אין סיכוי שהספק הזה יוריד את המחירים"

"אי אפשר להתייעל יותר"

"כדאי לקחת עכשיו הלוואה כי הריבית נמוכה"

"החלטתי לחסוך בהוצאות השיווק"

"אין טעם לפנות לשוק חדש של לקוחות"

"כבר ניסיתי הכל"

רגע לפני קבלת החלטה

 משפטים כמו "קראתי בעיתון", "שמעתי מחבר", "יש לי הרגשה", לא יכולים להיות בסיס רציני לקבלת החלטות כלכליות. לפני שאתם מחליטים לעשות שינוי משמעותי בעסק, בבית, בחסכונות, בהשקעות או בכל נושא בעל משמעות כספית כבדה, יש לעצור רגע ולחשוב: מה האלטרנטיבות העומדות לרשותכם? עד כמה אתם בטוחים שההנחה הכלכלית שאתם מתבססים עליה תצא לפועל? מה המשמעות הכספית במקרה שהתחזית שלכם לא תתממש? האם אתם יכולים להרשות לעצמכם לספוג את הנזק במקרה כזה? האם וכיצד אתם יכולים להתגונן בפני הסיכונים?

לפעמים דקה נוספת של מחשבה יכולה להספיק כדי להבין שאתם לוקחים סיכון גבוה מידי ולמעשה מהמרים, ולפעמים יש צורך בניתוח יותר מעמיק של הדברים. אם אתם מתעצלים מכל סיבה שהיא לברר בעצמכם את הכדאיות, או שאתם חושבים שאין לכם את הידע המתאים אל תהססו להתייעץ או לבקש עזרה מבעלי מקצוע רלוונטיים.

זיכרו: מי שמהמר סופו ליפול במוקדם או במאוחר. עוד לא פגשתי אדם שמבין בכל ויודע לחזות את העתיד, ובודאי לא על סמך שמועה כזו או אחרת ,ניחוש וכדומה.

בין אם אתם עומדים לקנות או למכור דירה, לפתוח או לסגור עסק, להעלות או להוריד מחירים, להקים מחלקה חדשה של מוצרים או שירותים, להשקיע כספים בעסק שלכם או בעסקים אחרים, לקחת הלוואה או לבצע שינוי בחסכונות שלכם, אסור שהשיקולים שלכם יתבססו על תחושת בטן בלבד. ככל שמדובר בהחלטה יותר משמעותית כך יש לבצע ניתוח כלכלי מעמיק יותר, לבצע השוואה בין כל האפשרויות ובכך להבטיח שקבלת ההחלטות שלכם תהיה נכונה יותר.

ומה עכשיו?

רוצים לעשות את הצעד הראשון ולתכנן נכון את העתיד שלכם? נטו תכנון פיננסי מונה מעל ל-600 עובדים ועובדי מקצוע שיעזרו לכם לתכנן את העתיד שלכם בצורה המיטבית ביותר. לפרטים נוספים על הקבוצה היכנסו לאתר הרשמי של נטו תכנון פיננסי